Vervoer

Tijdens de vakantie van de Indonesiërs ( van midden Juni tot midden Juli en van midden December tot eind Januari) zitten de treinen, bussen en vliegtuigen eivol. Je moet dus lang van tevoren reserveren om zeker te zijn van een plaatsje. De tarieven liggen in die periode ook iets hoger. In de meeste gevallen kun je je vervoerbiljetten alleen in de stad van vertrek aankopen. Er worden dus geen retourkaartjes verkocht. ( behalve voor het vliegtuig.)

Bali Airport (Ngurah Rai) Denpasar - Indonesia aanvlieghaven voor de start van mijn reis.
 

Vliegen

Internationale vliegtuigmaatschappijen naar Indonsië
Klm: rechtstreeks
Malaysia airway`s, ( Met tussenstop)
Cathay Pacific
( Met tussenstop)
Singapore Airlines ( Met tussenstop)

Ticket vegelijkingsite:
Vliegwinkel.nl
Cheaptickets.nl
Connections.be

De voornaamste lokale Aziatische vliegtuigmaatschappijen:
Goedkoper dan in Europa.
De vliegtuigen zijn zelden volgeboekt, maar al je de voordeligste pijs wilt betalen, moet je plaatsbewijs zo vroeg mogelijk kopen. De economische crisis veroorzaakt natuurljk ook een inflatie van de vliegprijzen.
Zorg dat je voldoende roepia`s op zak hebt om de luchthavenbelasting te betalen; 100.000 Rps ( 8,30) voor een Internationale vlucht. 30.000 Rps (2,50) voor een binnenlandse vlucht.
Garuda: De nationale luchtvaatmaatschappij, is de betrouwbaarste. Talrijke kortingen (waaronder een pass voor wie zijn vliegtickets in Europa koopt.
Air Aisia:Vliegt op Indonesië en Zuidoost-Azië. Deze Lowcostmaatschappij is heel praktisch.
Lion Air: is zich snel aan het ontwikkelen en bedient de hele archipel. Plus enkele verbindingen met Zuidoost-Azië.
Merpati: verzorgt vooral verbindingen in het oosten van de archipel, met inbegrip van Irian jaya.

Voor de 3de keer in 10 jaar is Cathay Pacific uitgeroepen tot Beste Luchtvaartmaatschappij, het winnen van de 2009 Airline of the Year titel in de jongste World Airline Awards
Cathay Pacific werd een eerdere winnaar van deze prestigieuze mondiale titel in 2003 en 2005
Cathay Pacific Airways wins the Best Transpacific Airline award at 2010 World Airline Awards

Trein

De trein is de beste formule om te reizen. Zo ontsnap je aan de gevaren op de wegen. Helaas zijn er alleen treinverbindingen op Java en Sumatra. Op Java verbindt de trein alle grote steden. Per dag rijden verschillede treinen in beide richtingen op de grote lijnen. Jakarta Yogya en Yogya - Surabaya. De eerste klasse (esekutif) heeft airconditioning en de tweede klasse (bisnis), blijft vrij comfortabel, maar de derde klasse (ekonomi) daarentegen is pure poëzie: je zit lekker opeengepakt en het ontbreekt hoegenaamd niet aan folklore! Ideaal voor wie toch niet van plan was om een dutje te doen, maar hels als de trein overvol zit: een verzengende hitte, nauwelijks plaats, clandenstiene verkopers die op je tenen trappen.... En je moet er wel rekening houden dat deze treinen werkelijk in elk gehucht stoppen.Je kunt het best je vervoersbewijs van tevoren kopen en er rekening mee houden dat de trein vertraging zal hebben.
Indonesische Spoorwegen


Boot

De Indonesische zeevaartmaatschappij Pelni Line doet bijna alle eilanden aan. Dit staatsbedrijf beschikt over ongeveer 30 boten.

Comfort aan boord:
De Ekonomi klasse is de goedkoopste, maar zeker niet de rustigste ! Het zit er vol met gezinnen en er zijn wel matrassen en kastjes, maar geen scheidingswanden. Ideaal om contacten te leggen met de lokale bevolking. De andere reisklasse gaan van 1 tot 4 en geven recht op hutten. In de eerste klasse kun je een twee persoonshut krijgen met tv, toilet, douche en wam water. De maaltijden zijn in de prijs inbegrepen.(In alle klasse`s) Er zijn ook bars op de boten.
Voor schema zie Pelni schedules
De rol van boten in transport is bescheiden. Boottochten die voor reizigers interessant zijn, zijn de overtochten per veerboot va Banyuwangi op Java naar Gilimanuk op Bali en van Padang Bi op Bali naar Lembar op Lombok.


Bus

Bijna alle plaatsen op Java, Bali, Lombok zijn per bus bereikbaar. Over het algemeen is het reizen per bus minder comfortabel dan reizen met de trein en de bussen zijn ook langzamer.
Bussen zijn er in alle soorten en maten en klassen. Het goedkoopste zijn de economy bussen die op een vaste route tussen steden reizen en voortdurend stoppen om passagiers op te pikken. Vaak vertrekken ze pas als ze (over)vol zitten. Beter en sneller zijn de patas bussen die op Java van busstation naar busstation rijden zonder overal te stoppen; deze bussen hebben soms airco en vaste zitplaatsen. Tussen de grote steden op Java rijden ook luxe bussen, met stoelen met verstelbare rugleuning, airco, video en toilet. Kaartjes voor economy bussen kun je in de bus kopen. Kaartjes voor de patas bussen en luxe bussen zijn van tevoren te koop bij het busstation, de busmaatschappijen of kunnen geregeld worden via het hotel. Op Java, Bali en Lombok rijden ook op korte route`s bemo`s of minibussen die op Java passaiers oppikken bij hun hotel en afleveren bij een hotel van hun keuze in een andere stad. Ook aan te bevelen is de tourist shuttelebus service van de maatschappij Perama op Bali en Lombok, met busverbindingen tussen de voornaamste toeristische bestemmingen.


Taxi

Een taxiritje is goedkoop, maar er bestaan lichte prijsverschillen tussen de steden onderling. In Jakarta komen de meeste chauffeurs van het platteland en zij kennen de stad niet echt goed. Let erop dat de teller werkt, als er al een is en voor zover de chauffeur niet zegt dat hij rusak ('stuk') is. Een teller heet in het Indonesisch argometer. Anders kun je beter van tevoren onderhandelen over de prijs. ( eerst navragen bij de lokale bevolking), zo niet heb je gegarandeerd trammelant aan het einde van de rit.